2,678 views
0 votes
0 votes

The use of mobile phones has increased dramatically in recent years.

What are the positive and negative effects of this trend?

It is true that cellphones are becoming increasingly popular for people around the world. This trend has both positive and negative impacts.

On the one hand, the increasing use of mobile phones is beneficial in various ways. Firstly, thanks to the primary functions that cellphones offer such as texting and calling, people can easily keep in touch with each other. Secondly, mobile phones are extremely useful in emergency cases. For example, when people have accidents or face robberies, they can immediately call the police to ask for help by using their phones. Finally, some smart phones enable people to surf the internet, play games and listen to music anywhere. These features are useful for people to relax and entertain, especially when they are in a bus or a train.

However, there are also some detrimental effects associated with the popularity of cellphones. One drawback is that as mobile phones are often expensive, they are the targets for most robberies, which means it is very risky to carry a mobile phone outdoors. Also, in today’s life, smart phones seriously ruin the way people communicate. In coffee shops, for example, it is easy to notice a group of people who go together but just use mobile phones rather than chat with each other. Another adverse effect of cellphones is that their waves may be harmful to our brains . This may lead to serious health problems in the long-run.

In conclusion, while it is undoubtedly true that mobile phones benefit people in many ways, they also bring about some adverse effects that should be taken into account.

(265 words, band 8)

 

by
0 points

Please log in or register to answer this question.

1 Answer

0 votes
0 votes

The length and structure of your essay is consistent with positive-negative writing.

However, I did come across some simple phrases that can be more academic, some minor mistakes as well, so I rewrite it on my own words. Hope that it can be useful for you :) 

- "increasing use" => "widespread use/ intensive use" ( should avoid repetiton as you mentioned "increasingly" )

- "popular for" => "popular with" ( wrong preposition )

- " primary functions that cellphones offer such as texting and calling" => "primary functions of texting and calling by cellphones" ( unnecessary attempt to lengthen sentence)

- "call the police to ask for help by using their phones" => " call for police's rescue"

- "useful" ( word repetition 

- are useful for people to.......... => meet people's demand of relaxation and entertainment.

in a bus or a train ( too specific ?? ) => traveling to ..... ( workplace, schools, office, etc)

often expensive => high-priced devices

 which means it is very risky to carry => that means people had better take precautions when carrying

- ruin the way people communicate => reduce communication between people

- "for example" ( word repetition ) =>  for instance

who go together => gathering together/ sitting at the same table

- but just use => but they just pay attention to

 their waves ? be more specific

- "long-run" => 'long run" without -

- pls avoid using too much people as it can be substituted by "humans"/ "mankind"/ "civilization"

adverse effects ( repetitive phrase ) => shortcomings/ hindrances

benefit - adverse effect 

can be replaced by : good point - bad point, good side- bad side, merits - demerits, advantages - disadvantages , pros and cons ( speaking )

I'd recommend band 5.5 for your writing :>

It's suggested that writer's ways of using words, phrases, sentences ( complex or complicated-complex ) should be varried to greater extent rather than generating too simple structures and repeating words. 

 

edited by
by
15 points

3 Comments

Hello. Do you notice that your corrections are not actually "correct mistakes", but just some ways of recommendations? I do not believe that you know much about IELTS, because an essay that is good enough for band 7 or above is an essay that is free from errors. In terms of grammar and vocabulary, I rarely made mistakes, and I therefore believe that it is good enough for band 8

Mình xin cảm ơn bạn đã góp ý và sẽ tích cực tiếp thu nếu hợp lí

Mình hi vọng bạn sẽ đọc kĩ hơn vì mình chỉ nói là rewrite, tức là 1 số simple sentences mình thấy có thể viết được theo hướng academic hơn nên muốn được trao đổi cùng bạn, còn minor mistakes thì mình đã correct nhé

Thứ nhất là MINOR MISTAKES, mình thấy bài gặp 1 vài lỗi nhỏ

(1) "popular" đi với "with" chứ không đi với "for" nhé bạn ( popular with sbd : phổ biến/ thông dụng với ai)  => wrong preposition

(2) long-run => long run ( typing mistake/ lỗi đánh máy)

(3) "ruin the way people communicate" câu này k sai ngữ pháp, nhưng từ bạn dùng không phù hợp bối cảnh ( wrong word using). Smart phones KHÔNG PHÁ HOẠI cách mng giao tiếp, thậm chí nó còn là 1 phương tiện giao tiếp hữu ích. Ở đây bạn nên nói về smart devices thì "reduce face-to-face interaction( communication) between people" vì nó làm giảm tương tác. giao tiếp trực tiếp giữa con ng với nhau nên họ mới xa cách

(4) word repetition ( lỗi lặp từ ) : Bạn sử dụng quá nhiều lần các từ trong bài thay vì vận dụng synonyms. Điều này không sai, nhưng sẽ tạo ra monotone cho examiner và họ dễ bị nhàm chán khi đọc bài vì phải đọc lại nhiều lần 1 từ/ cụm từ mà k thấy thí sinh áp dụng từ đồng nghiac hoặc chuyển kiểu từ. Nếu giám khảo k thấy vốn/ sự đa dạng, linh hoạt của thí sinh trog cách dùng từ, thường thì chỉ được ddierm trung bình cho benchmark LEXICAL RESOURCES

Thứ hai là về REWRITTEN PHRASES, bài bạn không có lỗi ngữ pháp nên mình nghĩ recommend các dạng academic grammar sẽ có ích. Xét về ngữ pháp các câu trog bài của bạn không sai, nhưng chủ yếu bạn áp dụng các kiểu câu đơn đơn và câu ghép, động từ thường và cả động từ khuyết thiếu sử dụng duy nhất 1 thì là thì hiện tại, có vận dụng MĐQH nhưng không nhiều. Hơn nữa, collocation cũng là 1 tiêu chí không thể thiếu cho bài high band score, nhưng mình không thấy có collocation trog essay của bạn.

(1) Types of sentence ( kiểu câu ): Simple (đơn)/ Complex ( ghép)/ Complicated-Complex (phức) .. Mình thấy essay của bạn dùng khá nhiều câu đơn và nên đa dạng thêm 2 mẫu câu còn lại vì văn phong formal prefer các kiểu câu đó khá nhiều.

(2) Verb Tense: việc sử dụng Thì Hiện Tại- HT đơn và HT tiếp diễn ( cho độg từ thường và khuyết thiếu) nên được đưa vào sử dụng cân băng với các thì khác, có thể là thì tương lai, thì giả định.... để bài bạn được phong phú hơn

(3) Variety of sentences: Bên cạnh các câu trần thuật đơn thuần mình thây trong bài bạn, các mấu câu như câu điều kiện/ đảo ngữ/ chủ ngữ giả/ bị động/ MĐQH rút gọn.......là những mẫu học thuật xuất hiện tần suất rất nhiều trong các bài band 7 trở lên, nhưng mình không thấy ở bài bạn

(4) Mình xin nói thêm 1 chút là ở body paragraph 2 ( phần bạn nói về negative effects), câu thứ nhất vừa xuất sắc ở cách diẽn đạt, lối dùng từ, thể hiện rõ main idea nhưng nó lại hoàn toàn k có 1 chút cohesion ( liên kết ) với câu 2. Ở câu 1, bạn đề cập SỰ PHỔ BIẾN CỦA ĐIỆN THOẠT (ĐT) sẽ mag đến bất lợi. Vì thế giám khảo mog đợi 1 hiện tượng do SỰ  GIA TĂNG CỦA ĐT gây ra. Nhưng ở câu đó bạn lại đề cập GIÁ CẢ ĐẮT ĐỎ CỦA  ĐT => mục tiêu của trộm cướp => nguy hiểm khi ra đường mà cầm theo đt. Sự phổ biến rộng rãi liệu có liên quan đến giá tiền cao không? Nếu bạn khai thác theo hướng đó, vậy tức là do ĐT PHỔ BIẾN nên MAG THEO ĐT RA ĐƯỜG THÌ NGUY HIỂM? Nếu bạn đề cập đến vấn đề nguy hiểm do trộm cắp , thì phải là do ĐT ĐẮT TIỀN gây ra, chứ không phải là do ĐT NGÀY CÀNG ĐƯỢC DÙNG NHIỀU nhé bạn. 

Đó là những gì mình nghĩ bài bạn có vẻ đang thiếu. Mình không khẳng định là mình biết nhiều về IELTS, nhưng mình cũng đã đi học luyện thi IELTS ở 2 cơ sở và tháng 8 năm nay mình đi thi nên mình nhận thức cũng rõ các tiêu chí đánh giá writing. Mình cũng chưa nghe bao giờ nếu ngữ pháp và từ vựng không sai thì được band 8. Nhưng được nghe bạn nói mình cũng mở mang ra được nhiều. Cảm ơn bạn nhé. Hi vọng không làm phiền bạn :)

 

 

cảm ơn những góp ý nhiệt tình của bạn, góp ý của bạn có thể ko phải luôn chính xác, nhưng chắc chắn mình sẽ xem lại, vì chúng hữu ích. Tuy nhiên, về mối liên hệ giữa lỗi sai và band điểm thì bạn cứ yên tâm. 1 bài viết, chưa cần biết dùng từ tốt tới đâu, nhưng nếu bài đó ko sai bất cứ 1 lỗi nào, từ lỗi lớn tới lỗi nhỏ, từ ngữ pháp tới từ vựng, thì bài đó khả năng lớn là đạt band 8, mình đã nghiên cứu rất kĩ rồi nên bạn yên tâm nhé. Thêm 1 điều nữa, mặc dù mình chưa đạt band 8 writing trong kì thi ielts thật, nhưng mình thường viết bài và nhờ examiner chấm để xác thực số điểm. Bài của mình luôn đạt tầm band 7.5 - 8.0. Bài này mình cũng viết trong tgian đó. Bài viết đc viết bởi cùng 1 tác giả trong cùng 1 khoảng tgian thì khả năng chênh lệch về điểm hầu như ko có. Và cuối cùng, mình còn nắm rất rõ về 4 tiêu chí chấm điểm trong ielts, và qua nghiên cứu mình đã kết luận đc là lexical resource và grammar thật sự chỉ xoay quanh việc mình phạm bao nhiêu lỗi sai

Related questions